Co się zmieni w Prawie Pracy 2019/2020?
Rok 2019 przyniósł sporo zmian w Prawie Pracy. Poniżej przedstawiamy najistotniejsze z nich. Sprawdźcie, czy w Waszych firmach funkcjonują prawidłowo.
Domyślna forma wypłaty: przelew bankowy
Dotychczas podstawową formą wypłaty wynagrodzenia było przekazywanie go bezpośrednio do ręki. W sytuacji, gdy pracownik preferował przekaz wypłaty za pośrednictwem przelewu bankowego, musiał wyrazić na to pisemną zgodę. Obecnie, od 1 stycznia 2019 roku, sytuacja jest odwrotna – domyślną formą wypłaty staje się przelew bankowy, na który pracownik nie musi wyrażać już zgody.
Obowiązek wręczenia kopii dokumentów pracownikowi
Wraz z 1 stycznia 2019 roku w ramach zmian Kodeksu pracy wszedł przepis, zgodnie z którym pracodawca ma obowiązek wydania świadectwa pracy pracownikowi, z którym nie łączy go już stosunek pracy. Okres przechowywania dokumentacji pracowniczej wynosi 10 lat (uwzględniając koniec roku kalendarzowego, w którym doszło do rozwiązania stosunku pracy). W tym okresie, jeśli dana osoba zostanie po raz kolejny zatrudniona, pracodawca nie musi zakładać jej nowej dokumentacji pracowniczej, gdyż dotychczasowa zachowuje ważność.
Obowiązek poinformowania pracowników o zmianie dokumentacji z papierowej na elektroniczną
W przypadku gdy pracodawca zechce zmienić formę prowadzenia dokumentacji – z dotychczasowej papierowej na elektroniczną – ma obowiązek poinformowania o tym fakcie swoich pracowników. Dotyczy to nie tylko osób aktualnie zatrudnionych, ale również byłych pracowników zgłaszających się po odbiór dokumentacji. W przypadku nieodebrania dokumentacji przez pracownika pracodawca ma obowiązek zniszczenia tejże dokumentacji. W sytuacji, gdy na dzień wydania dokumentacji były pracownik nie żyje, jego najbliższa rodzina ma prawo ją odebrać. W innym wypadku pracodawca zobowiązany jest ją zniszczyć. Biuro rachunkowe Warszawa może pomóc we wdrożeniu zmian związanych z prowadzeniem dokumentacji pracowniczej.