Jedna elektroniczna baza podatników VAT, czyli dalsze uszczelnienie VAT
Kontynuacją strategii uszczelniania podatku od towarów i usług będącą jednym z flagowych działań aktualnego rządu, jest utworzenie jednej elektronicznej bazy podatników VAT. W jaki sposób będzie funkcjonować baza? Jakie informacje w niej znajdziemy?
Elektroniczna baza podatników VAT – ułatwienie życia przedsiębiorcom
Głównym założeniem pomysłodawcy było ograniczenie ryzyka związanego z nieświadomym uczestnictwem w karuzelach podatkowych. Rozwiązanie ma umożliwić szybką weryfikację przedsiębiorców podających się za płatników VAT, lecz w istocie nieznajdujących się w rejestrze. W udział w procederze byli zamieszczani – często nie z własnej winy – przedsiębiorcy, którzy nie mieli pojęcia o tym, że ich kontrahent został wykreślony z rejestru płatników VAT. Aby zapobiec pojawianiu się tego typu sytuacji w przyszłości, rząd zdecydował się na utworzenie elektronicznej bazy podatników VAT.
Jakie informacje przedsiębiorca o swoim kontrahencie znajdzie w bazie podatników VAT?
Jedną z głównych zalet tego rozwiązania jest ogólnodostępność i szybkość weryfikacji danych płatnika. Korzystanie z bazy będzie bezpłatne. Wystarczy, że przedsiębiorca wejdzie na dedykowaną stronę, aby móc poznać pełne dane firmy, dzień jej rejestracji, informację o tym, czy jest ona czynnym płatnikiem VAT, a także poznać jej NIP, REGON i adres. Jak podaje Kancelaria Prezydenta, "w wykazie zostaną zamieszczone dane dotyczące numerów rachunków rozliczeniowych lub imiennych rachunków w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, otwartych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Wykaz ten będzie prowadzony i aktualizowany na bieżąco, raz na dobę, w każdy dzień roboczy".
Nowelizacja ustawy wchodzi w życie 1 września 2019 roku. Utworzenie elektronicznej bazy podatników VAT to kolejny krok do realizacji rządowego planu uszczelnienia i większej ściągalności podatku od towarów i usług. Biuro rachunkowe Warszawa może pomóc w dokonaniu niezbędnych rozliczeń związanych z VAT.